2014. február 8., szombat

Évzáró túra a Királykőn

Karácsony is elmúlt, de az ősz továbbra sem engedett hatalmából.  Az éjszaka leple alatt megpróbált néha beosonni a tél, de a nap ereje minduntalan visszakergette rejtekébe.  Azt hiszem lassan hozzá kell szoknunk hogy a „téli” ünnepeknek már semmi köze a hógolyózáshoz vagy hóembergyúráshoz. No meg a téli túrákhoz sem.
Karácsonykor a magasabban fekvő hegyoldalakon is csak foltokban mutatkozott a hó.

Cecele tető - ködben a Csíki medence

Mindenek ellenére teljes téli felkészültségben indultunk el évzáró túránkra. Ismét kedvenc hegységünk, a Királykő főgerince a cél, ezúttal az Ablakos völgyön át. Az utóbbi időkben egyre erősebb a  média figyelme a Királykő Nemzeti Park új törvényeit illetően, de egyelőre nem tántorít vissza. Sajnos nem a hegységbe látogatók javát szolgálják az új rendeletek.  A belépő nem zavar szerintem senkit, főként ha látszik az ebből befolyt pénzek eredménye. Például tisztaság, rendezettség, szolgáltatások, stb.  Természetesen - mind mindent - ezt is balkáni módszerekkel végzik. Megállapítanak egy belépőt, de azt sem tudják hogy valaki kifizeti-e vagy sem - szerintem csak kevesen fizetnek - így gyakorlatilag lehetetlen ellenőrzés alatt tartani az egész rendszert.  Egyébként sem ismerek még egy Nemzeti Parkot ahol akkora fejetlenség és káosz uralkodik mint itt. Egy ekkora parkot elég nagy adminisztrációs apparátus kellene kiszolgáljon, és ez biztosan nincs meg. És rágondolni sem akarok a gombamód szaporodó villákra, a kíméletlen erdőírtásra, stb - hogy csak a kivülállónak is nyilvánvaló problémákat említsem.

Másik, látogatókat is közvetlenül érintő probléma azon új szabályzat miszerint a jelzéssel ellátott túraösvényeken kivül tilos a mozgás. Ráadásul a "nem megfelelő" helyen talált személyeket büntetik is. Hallottam már esetekről, de őszintén csodálkozom hogy van személyzet aki jelzetlen ösvényeken járva büntetőcédulákat osztogasson. Ismerőseim közül ilyen esete senkinek nem volt, jómagam meg sokszor jártam már a hegység különböző részein, ám senkit nem láttam álldogálni egy-egy szakadékvölgy közepén kezében a nyugtástömbbel :). Lehetetlennek is tartom, és biztos vagyok benne hogy ennek gyakorlati kivitelezése sokáig lehetetlen is marad.

Visszatérve a túrára. A forgatókönyv a szokásos. Autó a házaknál, felkutyagolni a hajdani Orlowski forrás felé az erdőben, majd a meredek sziklás ösvényen a Sperantelor (Reménység) menedékig. Tavaly drasztikusan átalakult az Orlowski forrás környéke, illetve az alóla lefele vezető völgy is. A hegyoldalból lemosott kőfolyás hatalmas árkot vágott, és feltöltötte az egészet apróra zúzott mészkővel. Bár a forrás már évek óta kiapadt, ezúttal a környéke is teljes változáson esett át.
A menedéktől a párkányon tartottunk az Ablakos völgy bejáratát keresve, és sikerült belemászni egy másik vályúba, ami nemcsak nehéznek de tévesnek is bizonyult. Kínos visszavonulás után sikerül a helyes útra térni, és itt más simán haladunk. Pár rövid, könnyen mászható sziklás küszöb zárja a völgyet, majd hamarosan az névadó Ablakon átlépve tágul ki a völgy. Innen más néven szerepel - Valcelul cu Smirdar - ami Havasszépe (Rhododendron) völgyet jelent. Itt már csak szusszal kell bírni ... Valamivel több mint egy óra elteltével,  keresztezve egy csapat zerge útját, végre kijutottunk a főgerincre.

A Cioranga kanyon felső kijárata

A főgerincről ... a Kiskirálykő tömbje
Királykő főgerinc

Látvány a Hegyes csúcsról - az Északi gerincre illetve a Kiskirálykőre

A Hegyes csúcson álló Lehmann menedékhely

A késői óra miatt kettészakadt a csapat, ketten elindultak a keleti oldalon lefele hogy majd értükjövünk a Botorog kútig, mi ketten meg megpróbáltunk visszaereszkedni a nyugati oldalon. Hamarosan besötétedett, és beláttuk hogy nem fogjuk megtalálni a helyes utat, így újra visszakapaszkodtunk a főgerincre és elindultunk le a keleti oldalon. Nem volt kellemes a jeges ösvényen, ám gyors az igen.

Leérve taxit rendeltünk,  átvitettük magunkat a túloldalon hagyott autóhoz, majd indulhattunk haza ... Lekocogni a 13-14 kilométert igencsak keserves befejezése lett volna a napnak :). Van a civilizált világnak jó oldala is ám ...