Már tavalytól hallom mindenkitől: még nem voltál a Transalpinán? Jujj ...
olyaaan széép! Na jó .. határoztam el az
idén .. ha fene fenét eszik, akkor is elmegyek és megnézem magamnak. Lassan
kezdtem szégyenkezni, hogy már az egész ország átjárt, nekem meg sehol semmi.
Sanda szemekkel nézett rám mindeki, hogy éppen én nem ismerem? – hát milyen
hegyikecske vagyok én ?
Egy szó mint száz .. baráti kört begyűjteni, autós túraterv kihírdetve!
Végére 3 autónyi vállalkozó .. ebből 2 autó követi az eredeti tervet, 1 elmegy
Transzfogaras felé. Az igaz hogy a két, déli kárpátokat átszelő útat összehasonlítani
úgy lehet a legjobban ha egycsapásra átméssz mindkettőn. No de mi már jártunk
jónéhányszor a Transzfogarason - lassan már magától is feltalálna az autó – így
mi nyomultunk egyenest a Transalpina déli bejárata felé, merthogy sokak szerint
onnan érdemesebb.
1 nap.
Persze a program az nem ennyire száraz. Első megállónk az Olt völgyében
található Cozia kolostor. Eddig soha nem álltunk meg hogy megnézzük .. ezután sem
fogunk J.
Építészeti szempontból nem rossz, de zsúfolt és szemetes ... kiskereskedők
árulják mindenféle portékájukat .. amolyan piaci zsibvásáros hangulatu. Ismert
és vallási szempontból fontos hely .. de mivel ilyen szempontok engem nem
vezérelnek, felejthető élmény maradt. Természeti környezete viszont megérdemli
a figyelmet, akkor is ha az Olt gátjai némileg eltorzítják. A sziklás Cozia
hegység látványos .. majd egyszer ellátogatok ide.
Második célpont a Horezu kolostor (Unesco világörökség). Mondhatni ég és
föld az előbbihez viszonyitva. Arhitektúra ugyanaz, igaz nagyobbak a méretek,
viszont egy csendes, eldugott helyen fekszik, hangulata megfelel egy
kolostornak, tiszta környék, bówliárusok alig, és elsősorban nincs tömeg. Nekem
tetszett .. egyébb dolgom sem volt mint felrakni a polárszűrőt a gépre és
megtalálni a legjobb perspektívát.
Horezu kolostor |
Beletelt kis időbe amire kiszedtem azokat a rusnya kábeleket ... |
Novaci-on szálltunk meg éjszakára .. de lefekvés előtt még eljutottunk
Targu Jiu-ra megnézni a híres Brancusi alkotásokat. Legalábbis a
szabadtérieket. Hát ezt is egyszer nézi meg az ember .. rájön hogy igazából
ugyanazon ötlet alapján készült .. de végülis egy látogatást megérdemel.
Viszont fotósként többet lehet látni benne .. és az esti megvilágítás miatt akár
egy kis művészkedés is elkaphat. Nekem csak ezek sikerültek:
Agyszülemény .. mert szerintem a hallgatás asztala jobban nézne ki a Páring hegység főgerincén ... |
2 nap.
Transalpina .. no haddlám. A Páring hegység amúgy is fehér folt az én
térképemen, legalább látok belőle valamit ezúttal. Új aszfaltréteg .. a
sebességnek csak a meredek emelkedő és a motor ereje szab határt. M. Andris 200
lóerős Audija rá sem hederít a kapaszkodóra .. ámde a kijelzőn megjelenő 17
literes átlagfogyasztás visszafogja a szerény turistát a vagánykodástól J. Az viszont tény hogy déli oldalról
megközelítve érdemesebb a panoráma, főként ha figyelembe vesszük a napfelkelte
irányát. Mert északról átverekedve a hosszú (kb 150km) kapaszkodót és az délutáni,
árnyékos délkeleti oldal késői ereszkedése nem is lehet annyira fotogén. Mozgásigényünket
egy – az út fölé tornyosuló – csúcsmászással elégítjük ki (Papusa - 2135m). Aztán hosszan haladunk az
alpinzónát átszelő aszfaltcsíkon. És még másook is, nagyon sokan rajtunk kivül.
Divatos úticél .. tehát ezúttal mi is igencsak divatosak vagyunk. Beérve a túloldalon az erdő közé, már csak az
Oasa tó és az éhség kényszeríthet rövidebb megállásra. Kissé beárnyékolja felhőtlen
fotózásomat amint észreveszem hogy az esti művészkedésről 800-as ISO-n
felejtett beállítással lőttem végig a Transalpinát .. és most már csak a
Photoshop mentheti meg némileg a készletet. Így utólag bevallom ..nem sok
sikerrel.
A Transalpina a Papusa csúcsról - odalent Ranca üdülőtelep |
Háttérben a Páring főgerince |
Második célpont a Szebes melletti Vörös szakadék (Rapa Rosie). Előtte azért
teszünk rövid sétát a városban, kajaszünet .. megnézzük a helyes útirányt a
szakadék felé . . aztán kiderül hogy az utat szépen átvágja az épülő autópálya,
és kénytelenek vagyunk az amúgy is rázós út helyett egy még rázósabb kerülőre.
No de megéri .. távolról nem mutatja ki a foga fehérjét, de alá érve szokatlan
látvány terül az ember szeme elé. Látványos tornyok .. a világos homokszíntől a
mélyvörösig játszó színekben pompázva. Elképzelem ugyanezt naplementében (fekvése
pontosan nyugati oldal), micsoda pazar színjáték lehet az. Remélem a fotók
visszaadják némileg az élményt ..
Persze annyira eltelt az idő hogy a program maradék részét lehetetlen volt
teljesíteni. A Nagyszeben – Segesvár útvonal mentén található szász várakat
szerettük volna megnézni. Slimnic (Szelindek) várát a nap utolsó sugaraival
értük el, Biertan (Berethalom) várát illetve Viscri (Szászfehéregyháza) erődtemplomát
már a következő kiruccanásra halasztottuk .. és hát be kell vallani hogy már az
autózásból is elég volt. Viszont már régen nem szerveztünk ilyen kiruccanást ..
és újra felpezsdült bennünk az „ismerjük meg szép hazánkat” kirándulások
lángja. Természetesen máris megvan a következő terv ...
4 megjegyzés:
A Brancusi mű a Parengon nem semmi :))) És végül, hogy tetszett a Transalpina? Zsolt
Hát .. azért én nem estem seggre, becsszó a Transzfogaras sokkal látványosabb ..
Transalpina egyetlen előnye a magas régióban futó hosszú szakasz .. de ennyi.
Köszi a látogatást!
Akkor én is nagyon levagyok maradva, készültem odamenni de kimarad, főleg személygépkocsival biztos, mivel nem vagyok az aszfalthegyiturizmus hive. Kerékpárral azért foglalkoztat a gondolat.
U.I. A Hallgatás asztala f.f.-ben nagyon űtős. Gratula.
Na igen . .bicajos túraként már korántsem aszfaltturizmus. Addig késő míg odaér az ember, és akkor már csak arra kell vigyázni hogy ne toljanak le az útról a "kedves" fővárosi (és nemcsak) látogatók ..
Köszi hogy benéztél .. és hát köszi az "agyszülemény" tetszésnyilvánítást is :)
Megjegyzés küldése